My dorośli często uważamy, że najlepszym sposobem nauczania innych jest objaśnianie, jednak w przypadku poznawania rzeczywistości u dzieci najważniejsze jest doświadczanie
i przeżywanie.

Naszych najmłodszych cechuje duża aktywność i chęć poznawania świata poprzez działanie oraz silna potrzeba umysłowych wrażeń. Najlepiej, gdy wszystkiemu temu towarzyszą emocje, to one sprawiają, że dziecko zapamiętuje dane przeżycie na długi czas. Te dziecięce cechy są wspaniałą podstawą do nabywania wiedzy w praktyce.

Nabywanie matematycznych kompetencji kojarzy nam się z ławką, działaniami i co tu kryć – z nudą. A wcale nie musi tak być! Dzieci swoje pierwsze doświadczenia matematyczne nabywają w wielu codziennych sytuacjach, a my możemy wykorzystywać je, aby te umiejętności pogłębiać. Nieodłącznym elementem naszego życia są domowe obowiązki, wykorzystajmy je jako naturalne pole do ćwiczeń. Może być to gotowanie (odmierzanie składników, gramatury), zakupy (liczenie pieniędzy, wybór ilości produktów), a nawet droga do sklepu (zliczanie drzew, porównywanie odległości).

Żyjemy otoczeni różnego rodzaju rytmami, niech posłużą jako narzędzie do nauki.

,,Wcześnie rozwinięta zdolność do dostrzegania
regularności w życiu pomaga dziecku przewidywać to, co może
nastąpić.”

L. Rożek

Pomogą w tym rymowane teksty bajek, kontynuowanie rytmów, ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem, zwracanie uwagi na rytm dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia.

Zabawy i gry matematyczne to wspaniały sposób na rozwijanie tych umiejętności w sposób ciekawy i angażujący. Gry planszowe, liczbowe, piosenki, klocki czy zagadki są świetnym narzędziem do wprowadzenia dzieci w świat matematyki.

Rozwijanie samodzielności i podejmowanie decyzji – pozwól dziecku na samodzielne rozwiązywanie problemów (np. wyboru ilości klocków do budowli, ustalania, który przedmiot jest dłuższy, większy, cięższy, w którym zbiorze jest więcej elementów) to wspiera rozwój myślenia logicznego i matematycznego. Samodzielne dochodzenie do wiedzy, to niezwykle cenne doświadczenie dla małej głowy.

Niech matematyka będzie zabawą, doświadczeniem, elementem codziennego życia, czymś przydatnym i ciekawym. Te wszystkie proste czynności zbudują doskonałą podstawę dla przyszłych umiejętności nabywanych w szkolnej ławce.

Tekst: Marcelina Paszyńska
Źródło: L. Rożek, Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole
Zdjęcia: Ula Małek ig @ulamalek, ig@ jaelmom