Motoryka to nic innego jak zdolność wykonywania ruchów przez człowieka oraz jego ogólna sprawność fizyczna. Nie jest to wrodzona umiejętność, każde dziecko musi ją w pewien sposób wyćwiczyć. Motorykę dzielimy na dużą i małą.
Motoryka duża – uwzględnia zakres ruchów dużych grup mięśniowych, gdy
w ruch zaangażowane jest praktycznie całe ciało. Dziecko ćwiczy sprawność dużej motoryki już od pierwszych dni swojego życia poprzez swobodny ruch, a z czasem działania zamierzone, dzięki czemu cały czas ulepsza swoją mobilność. Gdy osiąga już podstawowe zdolności motoryczne, bardzo ważne jest, aby dawać mu możliwość do rozwijania tej sprawności.
Jak to robić?
Wystarczy pozwolić dziecku swobodnie biegać, skakać, kopać, wspinać się, czołgać, pokonywać przeszkody, pozwolić czasem się pobrudzić i wywrócić. Rozwój motoryki jest ogromnie ważny dla ogólnej sprawności fizycznej, ale też prawidłowego funkcjonowania dziecka na wielu płaszczyznach. Jeśli przebiega bez zakłóceń jest podstawą do przyszłej nauki pisania i czytania, koncentracji, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Motoryka mała uwzględnia jedynie zakres ruchu dłoni i palców, można nazywać ją też umiejętnościami manualnymi. I tak jak rozwój dużej motoryki przychodzi dziecku dość naturalnie, tak nam małą motoryką czasem trzeba popracować. Dziecko kocha być w ruchu i wspaniale bo dzięki temu się rozwija, jednak do ćwiczenia sprawności manualnych trzeba się zatrzymać, skupić i wyciszyć.
Należy pamiętać też o tym, że priorytetem jest duża motoryka, czyli rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, aby później przejść do ćwiczenia motoryki małej. Prawidłowo wykształcona mała motoryka daje dziecku zdolność do chwytania, zapinania guzików, wiązania butów, rysowania, trzymania sztućców, ubierania się, czesania, lepienia z plasteliny i pisania. Jak wspomóc dziecko w nabywaniu tych umiejętności?
Gdy jego duża motoryka staje się już coraz lepsza, zachęcaj je do zabaw przeplotkami, masami plastycznymi, daj możliwość bazgrania (najpierw dużych kształtów, potem mniejszych), niech segreguje drobne przedmioty, nawleka, podnosi monety, układa puzzle, wydziera, itp.
Każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, jeśli damy my swobodę
i podsuniemy odpowiednie narzędzia samo wspaniale rozwinie skrzydła.
Tekst : Marcelina Paszyńska
Zdjęcia : Milena Michór ig : @michmila