Zacznijmy od początku
Celem pedagogiki Montessori jest wolność ucznia, ponieważ daje ona przestrzeń do rozwoju kreatywności, która jest naturalnie w nim uśpiona. Ten okres w życiu dziecka jest niezwykle ważny, ponieważ chłonie otoczenie i przyswaja jego cechy. Ważne jest by uwzględniać naturalne cechy dziecka, które występują w jego zachowaniu dopuszczać nie tylko intelekt, ale i emocje oraz instynkty.
Duży nacisk położony jest na miłość, humanitaryzm i tolerancję.
Nauka odbywa się poprzez zabawę co pozwala zdobywać przeróżne doświadczenia bez zbędnej presji.
Dziecko ma możliwość robić to co go ciekawi i dostarcza mu satysfakcję. To bardzo dobra droga do późniejszego sukcesu.
Dyscyplina powinna rodzić się z wolności, a zdyscyplinowane dziecko potrafi dostosowywać się do zasad panujących w życiu.
Dzięki metodzie Montessori dzieci uczą się dbać o siebie i podejmować samodzielne decyzje od najmłodszych lat, co motywuje je do zdobywania wiedzy.
Skąd wywodzi się ta pedagogika?
Opracowała ją włoska lekarka, twórczyni systemu wychowania metodą Montessori – Maria Montessori (ur. 31 sierpnia 1870r., zm. 6 maja 1952r.)
„Dziecko chłonie swoje otoczenie: rzeczy, które widzi nie zostają tylko zapamiętane, stają się częścią jego duszy. Cały świat, który go otacza, wszystko to co w nim widzi czy słyszy, staje się jego częścią.”
– Maria Montessori
Otoczenie dostosowane do potrzeb

Jak mówi sama Maria Montessori dziecko chłonie otoczenie, dlatego bardzo ważne by przemyśleć co jest jego częścią.
Zabawki powinny dawać możliwość rozwoju własnej kreatywności, zachęcać do aktywności, dawać możliwość ćwiczenia motoryki.
Powinny być ułożone na wysokości oczu dziecka, estetycznie, aby zachęcać dziecko do sięgania po nie.
Mniej znaczy więcej
Dobrze znane nam są zabawki interaktywne, grające, świecące, ruszające się, posiadające całą paletę barw i może nam się wydawać, że takie przedmioty będą ciekawiły dziecko i zajmowały na dłużej.
To złudne, ponieważ zbyt dużo bodźców rozprasza dziecko i w efekcie zabawka jest zwykłą rzeczą, która szybko idzie w zapomnienie, a ponadto nie ma tendencji edukacyjnych.
W metodzie montessori pomoce mają być proste, zabawka ma skupiać uwagę na jednej rzeczy. Możemy to wytłumaczyć na przykładzie naszego zestawu do nauki liczenia.
Jak sama nazwa wskazuje dziecko ma pracować z nauką cyferek.
Pomoc jest zatem jednokolorowa i umożliwia koncentrację na wskazany zadaniu. Gdyby każdy klocek miał inną barwę, jego uwaga rozpraszała by się poboczne tematy.
Kolejnym elementem są kulki, które dziecko dopasowuje w otworki, aby ułożyć wszystkie cyferki. Są one jednej wielkości, w naturalnym kolorze drewna – nie rozpraszają.

Jak mówi sama Maria Montessori dziecko chłonie otoczenie, dlatego bardzo ważne by przemyśleć co jest jego częścią.
Zabawki powinny dawać możliwość rozwoju własnej kreatywności, zachęcać do aktywności, dawać możliwość ćwiczenia motoryki.
Powinny być ułożone na wysokości oczu dziecka, estetycznie, aby zachęcać dziecko do sięgania po nie.
Zostając przy naszych propozycjach pomocy edukacyjnych
Przeplatanki zostały stworzone w duchu metody Montessori. Element w estetycznym kształcie przyciąga dziecko, a kolory nie rozpraszają.
To zabawka, która daje możliwość ćwiczenia zręczności dłoni. Wspiera motorykę małą, ponadto uczy cierpliwości, wyzwala kreatywność.
Stworzyliśmy kilkanaście różnych wzorów, dla urozmaicenia zabawy, ale zasada estetyki i minimalizmu jest zachowana w każdym egzemplarzu.
Dodatkowym ubarwiającym i uczącym samodzielności elementem są tekturowane „ubranka”, które są jednocześnie opakowaniami. Zapina się je na napy co pozwala jeszcze bardziej skupić uwagę na ćwiczeniu sprawności manualnych.
Ponadto umożliwiają one po skończonej zabawie powieszenie przeplatanki w widocznym miejscu w myśl pedagogiki Montessori.
Ich design jest oryginalny i nieprzekombinowany, w 2020 r. zostały docenione na konkursie Zabawka Roku, gdzie otrzymały wyróżnienie w kategorii zabawka przedszkolna i bardzo trafnie, ponieważ znajdują swoje zastosowanie w przedszkolach montessoriańskich i nie tylko.

To opowieść w dużym skrócie, ale postaramy się przybliżyć temat bardziej, bo o tym sposobie edukacji dziecka można by napisać co najmniej kilka książek 🙂